Jumaat, 21 Januari 2011

Salam 2011


________________________________________


pejam celik pejam celik da masuk 2011 da..

dulu kunun2nya aku nak jadi blogger yang terupdate sekali la.. tp setelah beberapa bulan berlalu blog aku kian bersawang dan dipenuhi dengan labah2..

ape nak buat sibuk sangat la rasenye... lagi2 pas berbadan dua ni..

masuk je bulan ke-3 kandungan aku ni ade masalah timbul.. darah turun mendadak..
morning sickness jangan cite la bukan stakat morning je tp everning, nite sume la..

selera makan pon xtentu.. bukan berpantang makan tp perut da masuk angin bile makan terkeluar la balik.. nak pulak bile muntah x boleh nak tahan2.. mesti keluarkan sume isi perut baru la boleh rase lega sket..

da la aku keje kadang2 berulang seremban-kl-seremban.. lg la x terjaga waktu makan minum

pas bacaan heamoglobin aku turun minggu demi minggu sehingga la ke 9.8, waktu appointment kat klinik pon jd tiap 2 minggu skali.. aku rasakan prestasi kerja aku makin menurun. nak pulak banyak sangat amik cuti xbergaji sebab nak g klinik..

aku mendisplinkan diri untuk makan sume suplement yang klinik kasik tp masalahnye darah aku xnaik2 dan makin turun lg..


dek kerna da penat ulang alik + nasihat doktor yang begitu menusuk kalbu


"kalau skrg awak xde masa untuk anak awak, lepas die lahir lagi awak xde masa nak jaga anak awak!!"


gile doktor ni marah aku sebab masuk bulan ke-5 pon morning sickness aku still ade..

aku muntah sampai kua darah lg... teruk gak la time tu.. tiap kali muntah mesti lembik je..


so in the end aku quit job.. heh.. masuk arini da nak dekat sebulan jugak la aku jadi suri rumah.. mungkin ade org rase aku bodoh je benti keje.. nak pulak taraf hidup skrg tinggi.. sian hubby aku kene tanggung sorg2.. anak da nak keluar.. tp aku positifkan diri pasti ade rezeki di tempat lain untuk aku..


skrg kandungan aku da masuk 6 bulan lebih.. 2 minggu lepas aku check darah lg kat klinik


Alhamdulillah.. bacaan darah aku naik 10.3.. walaupon masih rendah tp aku da xpayah nak g klinik sebulan 2x. skrg sebulan skali je.. morning sickness pon da xde.. doktor nasihatkan aku kalau perut kosong.. minum la susu sejuk.. susu tu dapat mendapkan angin dalam badan.. hm.. dlu aku bukan xnak ikut nasihat doktor masalahnya umah aku xde petiais.. skrg da ade wahaha.. pas benti keje terus bli petiais besar.. puas ati aku...


sebenarnya aku da stop mkn suplement yang klinik kasik.. member keje aku ade syorkan 1 ubat tu name die *sangobion* aku mula x la nak amek kisah sgt sebab nurse klinik ckp kalau aku mkn ubat seperti yg mereka syorkan pasti darah aku ok je.. (tipu xberkesan untuk aku walaupon mcm2 cara aku usahakan) tp pas 2 hari aku mkn sangobion ni darah aku naik dr 9.7 ke 9.8 (sebab time tu ubat klinik da abes terpaksa la bli dari farmasi and farmasi pulak xde ubat cam klinik kecuali la ubat ni) aku takot darah aku turun lagi sebab appointment lg 2 hari je.. so nak xnak aku bli je ubat sangobion ni..


pas appointment tu aku terfikir.. mana pergi suplement iron klinik yang aku mkn tu? xde fungsi ke kat badan aku ni sebab darah aku x naik2 pon bile aku makan iron tablet tu.. aku pon try buat experiment... bli 1 kotak sangobion n tengok hasilnye lepas 2 minggu cek darah nnt..

dan ia mmg berkesan.. at least lepas 2 minggu darah aku naik ke 10.3 cume nak naikkan lg ke 11 tu aku xpasti tapi dr ape testimoni wanita2 yang aku bace diinternet semuanya mencadangkan sangobion baik untuk perempuan anemic dan perempuan mengandung.. (aku xdptkan nasihat doktor pon untuk makan suplement ni.. just bace kat internet.. kat internet tu most of euro doctor mencadangkan sangobion kepada wanita2 mengandung.. ubat ni bagus sangat sebab korg x rase sembelit langsung sebab die mengandungi sorbitol (bahan pelawas).. warna and bau najis pon normal je xmcm suplement klinik kerajaan yang membuatkan sembelit dan warna najis hitam n berbau sangat kuat.. cume yang aku tahu ubat klinik kerajaan ni mmg bagus tp die murah.. tu yang kadar keberkesanan die amek mase yang lame..


sampai sini dlu la aku update blog.. sok nak update barang2 senarai barang2 baby yang nak kene beli.. huhu duit lg kan.. so planning dlu ape nak bli then budget.. baru la x overbudget.. sebelom terlambat Selamat Menyambut Tahun 2011.. hope tahun ni membawa 1001 kegembiraan pada semua orang..

Tiada ulasan: