Jumaat, 18 Mac 2011

Hujan Asid Kat Malaysia?

nak buat entry ni pon aku rase cam da ketinggalan (yela mesti korang da aware n dpt info pasal ni)
MySpace


baru2 ni mesti korang ade dpt sms berantai dari rakan2 pasal radiation leak yang kunun2nye akan merebak ke malaysia dan menyebabkan hujan asid.. nak pulak malaysia ni tgh musim hujan.. lagi la berjaga2 nak keluar rumah pergi keje ke jalan2 ke..

ade 1 hari tu (dalam minggu ni jugak la) hubby aku balik rumah awal.. pukul 4 petang da balik.. tak ke aku kehairanan ternganga tengok die muncul depan pintu..
MySpace

aku tanya la "apsal cepat sangat balik? ade tertinggal barang ke?"
hubby aku jawab balik "kan nak ujan ni tak tau ke?"
aku pon masih terpingga2.. memang la nak ujan tp ade sejam lg sebelom abes waktu pejabat.. mungkin hujan dlm stgh jam je ke sejam je ke..
so aku tanye balik "yela nape ngan hujan?"
hubby pon mcm fedup.. die jawab " tak tau ke sekarang tengah bahaya hujan acid?"

.....
.....
.....
.....
.....
.....
.....
MySpace

ternganga aku lagik
nak gelak pon ade... hehehe nape??
bukan aku xde perasaan kalau2 hujan acid tu kene kat hubby aku.. tapi rase macam tak berasas je bercakap tentang hujan acid berasal dari reaksi nuclear leak kat jepun ni...
sebagai suri rumah mesti la aku xde pengetahuan pasal hujan acid kalau aku tak belajar dulu.. tapi sebelom menjadi suri rumah tangga sepenuh masa adalah aku seorang ahli kimia opss sangat perasan huahuahua... so nak cite sikit la hujan acid kat hubby aku ni dan kat korang sume sebagai info je.. xde la korang terlalu takut atau percaya bulat2 pada mende yang xberasas ni.. MySpace

hujan acid ni berlaku bile berlaku pemendapan berasid kat atmosphere. Contohnya, pembakaran bahan api akan melepaskan karbon dioksida yang menyumbang kepada pemanasan global. Pada masa yang sama, ia membebaskan gas sulfur dioksida dan nitrogen oksida yang menjadi penyumbang utama pemendapan berasid.

Apabila kita membakar minyak dan arang contohnya loji tenaga serta pelepasan dari ekzos kenderaan, kita membebaskan berjuta-juta ton sulfur dioksida dan nitrogen oksida ke udara. Bahan pencemar ini disebarkan oleh angin disamping mengalami perubahan kimia untuk membentuk asid sulfurik dan asid nitrik yang mana akan dikembalikan ke bumi sebagai pemendapan berasid. dekat negara2 tropika cam malaysia ni hujan acid ni jarang berlaku sebab separuh dari jumlah asid termendap adalah bentuk jatuhan kering (udara yang kite sedut waktu panas tu).. pemendapan berasid ni terbahagi kepada 2:

1)mendapan basah (hujan asid)

2)mendapan kering (udara berasid waktu panas)

so nape takut sangat hujan sedangkan same je hujan ke tak hujan kalau ade asid termendap tetap membahayakan nyawa jugak??MySpace

sekarang di fukushima berlaku kebocoran sampai ke reaktor yang ke-4 memang da tahap bahaya yang memungkinkan kawasan tersebut tak mampu lagik diduduki oleh ape jenis makhluk pon termasuk tumbuh2an (aku akan buat entry kesan radiasi nuclear ni next time yang korang xleh nak bayangkan langsung bandar yang akan mati dan telah mati sebelom ni)..MySpace

tapi sebelom tu satu lagi aku nak bagitau.. malaysia ni ialah kawasan tropika, so halaju angin ni tak la laju mane, kemungkinan radiasi tu sampai ke malaysia adalah bergantung pada kuasa Allah S.W.T, hujan asid yang disebabkan oleh radiasi adalah mustahil tapi disebabkan pembakaran keseluruhan fukushima adalah mungkin.. so pikir2kan sendiri..
unleast ade pembakaran secara besar-besaran baru la adenye hujan acid ni.. kalau meletop, terbakar tapi lingkungan api yg sederhana dan pembakaran yg sekejap adalah mustahil untuk hujan asid tu berlaku di malaysia..

Tiada ulasan: