Rabu, 4 Ogos 2010

Bersalahkah Aku Kerna Menegur

______________________________________
ada seorang hamba Allah yang begitu aku kenali..
atau mungkin aku katakan aku belom cukup mengenali hati budinya..


ilmunya aku kagumi kerna die akan sentiase berada dipihak yang benar pada pendapatnya..

begitu juga pandangan die padaku.. "Degil, berlagak pandai dan ego" seringkali terpancul dari mulutnya untuk menggambarkan diriku.. aku akur kerna pada pendapat aku juga aku pasti otakku akan memilih yang terbaik dan yang benar mengikut pengetahuan aku tentang sesuatu (yang kadang kala membuatkan aku sendiri tertipu oleh fikiranku sendiri)


tapi salahkah aku untuk menegurnya dengan cara aku??

Ya aku bersalah.. die menyuruhku belajar cara nak menegur atau mengajak kepada kebaikkan dengan hikmah. silap cara tegur boleh buat orang yang sedang berusha jadi baik terus tinggalkan apa yang diusahakan..

aku tidak berbahasa kasar.. menegurnya cara baik tentang sikap sambil lewanya terhadap tuntutan agama solat 5 waktu.. tentang sikapnya yang mencintai dunia berlebih-lebihan sehingga mengabaikan kewajipan dan tanggungjawabnya terhadap diri sendiri..

pernah aku membatalkan solatnya tatkala die megangkat takbir kerna pakaian yang dipakainya tidak bersesuaian..

benar:
Aurat LELAKI:
Dalam solat: anggota antara pusat dan lutut
Aurat WANITA:
Dalam solat; jumhur (semua 4 mazhab):seluruh tubuh kecuali muka dan tapak tanganLuar

Namun

“Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke masjid (atau mengerjakan solat…)” – [al-A'raaf 7:31]


Aku diherdik kerna perlakuan spontanku itu.. katanye makmum dalam jemaah sendiri ada adab menegur imamnya inikan pula aku yang sengaja membatalkan sembahyangnya dengan sebab pakaian sahaja..

aku terkesima seketika.. tindakkan aku spontan kerna aku terkejut dengan pakaiannya.. aku sangkakan die tahu code etika pakaian untuk mengadap TUHAN.. sedangkan die sendiri tahu code etika pakaian untuk pergi kerja mahupon mengadap Raja..


die membenci teguranku.. tapi padaku aku lakukan kerna aku tak mahu die bersikap sambil lewa terhadap Penciptanya..
salahkah aku?


pernah juga aku menegurnya kerna sikap acuh tak acuh dalam menunaikan solat.. aku katakan padanya mengapa penilaian dia dalam menunaikan solat itu sangat ringan..? bagaimana boleh menunaikan 4 rakaat dalam masa 2 minit? lantas dengan nada ego dia membalas padaku bahawa ustaznya pernah mengajar Thuma’ninah dalam semua amalan tempohnya ialah 1 bacaan "Subhanallah"

mungkin benar kata ustaznya..

cume aku terkedu dan keliru.. bagaimanakah orang ini boleh mempersembahkan sesuatu yang sebegini pada TUHANnya sedangkan apa yang telah diberi oleh Allah kepadanya tak ternilai harganya..

Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu ia berkata: Rasulullah (S.A.W) masuk mesjid lalu seseorang masuk dan melakukan shalat lalu ia datang memberi salam kepada Rasulullah (S.A.W). Rasulullah(S.A.W) menjawab salamnya dan bersabda: ‘Kembali! Ulangi shalatmu! Karena kamu belum shalat ! .. Orang itu melakukan lagi seperti shalatnya yg tadi lalu ia datang memberi salam kepada Rasulullah (S.A.W). Rasulullah (S.A.W) menjawab salamnya dan bersabda: ‘Kembali! Ulangi shalatmu!t Karena kamu belum shalat ! .. sampai ia melakukannya tiga kali lalu ia berkata: ‘Demi Dzat yg telah mengutusmu dgn kebenaran sebagai Nabi (S.A.W) saya tidak sanggup melakukan yg lbh baik dari ini maka ajarilah saya!’ Maka Nabi (S.A.W)bersabda kepadanya: ‘Jika kamu berdiri hendak melakukan shalat takbirlah baca apa yg mudah dari Al-Qur`an kemudian ruku’lah hingga kamu tenang dalam ruku’ lalu bangkit hingga kamu tegak berdiri sujudlah hingga kamu tenang dalam sujud bangkitlah hingga kamu tenang dalam duduk lalu lakukanlah hal itu pada semua shalatmu. {HR. Abu Dawud dan dishahihkan Al- Hakim}


lalu aku bertanya kepadanya terus.. die tahukah scheme mark untuk solat?? die menjawab bukan aku yang tentukan terima atau tidak dan berapa pahala untuk solatnye!!


YA memang benar bukan aku yang tentukan sheme mark untuk solat kerna aku juga hambaNya malah aku tahu solatku juga tidak pasti lagi diterima, kerna itu juga aku sentiasa cuba memperbaiki, memperbanyakkan dan menjaga solatku.. apa yang pasti bukan dengan hanya syarat sah dan rukun sembahyang sahaja untuk menunjukkan rasa bersyukur kita terhadap apa yang telah Allah kurniakan: pekerjaan, keluarga, keharmonian negara, kebebasan bergerak dan segala macam nikmat yang tak mungkin dapat ditulis semua dalam blog nih..



"Sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu wahyu (Al-Quran yang mengandungi perintah-perintah) yang berat (kepada orang-orang yang tidak bersedia menyempurnakannya)" Al-Muzzammil



aku sangkakan aku menyukai die kerna kehidupan Dunianya.. Tapi itu tidak mungkin

aku sangkakan aku mencintai die kerna cintanya pada Penciptanya..tapi itu bukan juga..

3 ulasan:

Lady D'yot berkata...

dalam berdakwah kena banyak bersabar...usaha murni mu pasti akan berhasil nanti..mudah-mudahan hatinya akan lembut dan dapat menerima teguran..Moga bahagia selalu! amin.. =)

deezanne berkata...

InsyaAllah.. Berharap die berubah bukan kerna terpaksa @ disuruh.. tp sebab merasa itu tanggungjawab die sendiri

amman berkata...

susah kan kita nak faham orang macam ni punya ego...
tiap manusia ada ego
tapi dalam mempertahankan prinsip apatah lagi hukum agama, cabaran akan datang.
kita sebagai manusia mempelajari dan memperbaiki diri...

insha allah satu masa, dia akan tahu
sekiranya dia kehilangan orang yang sudi menegur dirinya... :)